27 octombrie 2007

Descrierea mea

Liberalismul este pentru mine nu doar o doctrina, ci şi un mod de viaţă, o atitudine şi o modalitate de raportare la ceilalţi. Acesta este motivul pentru care am denumit blogul liberal şi pentru ca sunt destule lucruri prin care mă deosebesc de cei care vorbesc de obicei în numele liberalismului am adăugat instinctiv şi independent. Am realizat apoi că marea familie liberală a cuprins o formaţiune numită "Facţiunea Liberă şi Independentă", condusă de profesorul de istorie Nicolae Ionescu, titular al catedrei de istorie universală la Universitatea Al.I.Cuza în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Exceptând faptul că, la fel ca şi mine, liberalul fracţionist era profesor de istorie şi născut în acelaşi oraş, Roman, alte valori din cele promovate de el nu împărtăşesc. Discursurile lui antisemite fac parte dintr-un registru naţionalist de care P.N.L. nu a avut şi, mai ales, nu are nevoie. Liberalismul de care mă simt ataşat din punct de vedere economic e mai degrabă cel promovat de Ion Ghica, iar politic de acela al cărui lider a fost I.C. Brătianu. Fac parte dintre cei care cred că liberalismul transcende P.N.L., dar care sunt convinşi, în acelasi timp, de rolul pe care îl poate juca în continuare, la fel ca în trecut, în modernizarea Românei. Sunt printre cei care cred ca vremea schimbarii a venit şi pentru P.N.L. şi tocmai de aceea voi ramâne mereu fidel partidului condus cândva de I.C.Brătianu. "Independenţa" din titlul blogului nu presupune neacceptarea unei ierarhii specifice oricărei instituţii, ci trimite mai degrabă la libertatea pe care mi-am manifestat-o dintotdeauna de a spune ce gândesc şi de a acţiona în consecinţă, lucru pe care cei mai mulţi din jurul meu l-au apreciat şi respectat mereu. Sunt independent faţă de acei liberali care invocând numele lui I.C. Brătianu au în vedere doar pragmatismul său binecunoscut. La fel de independent mă simt faţă de cei care nu au înţeles că liberalismul presupune şi o anumită generozitate faţă de cei din jur şi o anumită nobleţe care te obligă în clipa părăsirii unei echipe, care te-a susţinut şi promovat, să nu arunci cu noroi în ea. Din toate aceste motive şi alte câteva mă simt afin cu Girardet când se autocaracteriza drept liberal prin raţiune . Dată fiind asumarea unei identităţi clare nu voi avea pretenţia obiectivităţii absolute ci doar pe aceea de a nu minţi. Tot ca o chestiune de identitate am decis publicarea declaraţiilor politice dar şi a unor texte personale despre liberalism, publicate în reviste de specialitate.

Un comentariu:

Anonim spunea...

bine